Ofte stilte spørsmål etter kategori

Min bestilling/reservasjon

Når vil bestillingen min bli bekreftet? Bestillingen din vil bli bekreftet innen 48 timer. I tilfelle du ikke mottar en bekreftelse, sjekk om spamfilteret har merket bekreftelsen som uønsket. Jeg har ikke fått en bekreftelse. Hva skal jeg gjøre? Ta kontakt med oss hvis du ikke har mottatt bekreftelsen din. Sjekk spam filteret for å se om e-postbekreftelsen er merket som uønsket. Hvordan kan jeg endre eller kansellere bestillingen min? Du kan kontakte oss via dette kontaktskjemaet. Ved endring eller avbestilling på kort varsel (innen 48 timer), ber vi deg om å kontakte oss på telefon. Gjelder kostnader når jeg kansellerer eller endrer bestillingen min? Ved eventuelle endringer eller avbestillinger før starten av leietiden, vil ingen administrasjonsgebyr belastes. Når du avbestiller før starten av leietiden, vil du alltid få en tilbakebetaling. Avbestilling er bare gratis i til 48 timer før henting. Alle endringer og avbestillinger blir utført av oss og ikke av bilutleiefirmaet. Andre endringer som f.eks. leieperioden vil naturligvis påvirke prisen på bestillingen. Kan jeg gjøre bestillinger for andre? Det er mulig å bestille en leiebil for andre, og betale for det med eget kredittkort. Vær oppmerksom på at personen som henter leiebilen må vise hans/hennes eget kredittkort. Dette kredittkortet må brukes for depositum for å motta leiebilen. Kan jeg bruke andre betalingsalternativer? Du kan bare betale med kredittkort. Når du henter bilen, må du være i stand til å oppgi et kredittkort for å betale for depositumet. Kontanter godtas ikke. Et kredittkort fra en annen person er heller ikke tillatt. Jeg fylte ut en feil e-postadresse under bestillingen. Hva skal jeg gjøre? Du kan kontakte oss via dette kontaktskjema eller via telefonnummeret vårt. Husk å oppgi kupongnummeret ditt.

Henting, bruk og returnering av leiebil

Hvor må jeg hente leiebilen min? Når du henter leiebilen din må du alltid levere inn bestillingskupongen din. Disse kupongene inneholder spesifikk informasjon om leiebilen du har bestilt, priser og annen informasjon. Du vil motta bestillingskupongen via e-post etter bestilling. Når du henter leiebilen, trenger en leieavtale som skal signeres på stedet.

I tillegg til kupong må du også ta med pass, førerkort og bankkort. Når førerkort ikke kan leses av utleiefirmaet (for eksempel kinesisk), trenger du også et internasjonalt førerkort som en oversettelse. Bare det opprinnelige passet og førerkortet er gyldige, så vennligst ikke ta med kopier.
Kan jeg krysse grensen til et annet land med leiebilen min? I mange tilfeller er det ikke et problem. Noen ganger er det ikke er lov. Vennligst oppgi de landene du ønsker å reise til når du bestiller leiebilen. Bestillingen vil bli sjekket for å se hvilke land som er tillatt. Noen ganger kreves spesielle dokumenter for grensekryssing. Ta kontakt med oss på telefon i tilfelle du har noen spørsmål før du foretar en bestilling. Kan du garantere at jeg får biltypen jeg velger? Hvis den valgte biltypen ikke er ikke, vil du motta en tilsvarende modell. Vi garanterer bilkategorien, men vi kan ikke alltid garantere bilmerket og/eller modellen. Kan leiebilen leveres på andre steder som f.eks. hotellet mitt? I noen tilfeller er det mulig å levere leiebilen på et sted du velger selv, i stedet for det ordinære hentestedet som er angitt i bestillingen. Noen ganger kan det påløpe en ekstrakostnad. Ta kontakt med oss for mer informasjon. Hvor mye må jeg betale i depositum når jeg heter leiebilen? Depositumsbeløpet avhenger av vilkårene for bestillingen din og firmaet der du har leid bilen. Minimumsbeløpet for depositumet (det beløpet som blir reservert på kontoen din) omfatter følgende: Egenandel, drivstoffkostnader, merverdiavgift og mulige tilleggskostnader (f.eks. for navigasjonssystem, barneseter o.l.). Det nøyaktige depositumsbeløpet får du opplyst når du henter bilen, og du betaler det med et kredittkort. Kan jeg hente og returnere leiebilen min tidlige om morgenen eller sent om kvelden? Biler kan som regel returneres utenfor åpningstiden uten noe problem. De fleste bilutleiefirmaer har en spesiell nøkkelboks der du kan legge fra deg nøklene. For å hente bilen utenfor åpningstiden, må du sende en spesiell forespørsel til utleiefirmaet. Noen ganger kan en ekstra kostnad gjelde. Kan jeg returnere leiebilen på en tidligere dato enn angitt i bestillingen? Du kan innlevere leiebilen tidligere enn oppgitt i bestillingen. Men vi kan ikke gi tilbakebetaling for ubrukte dager. Hvor kan jeg finne de nøyaktige hente- og leveringsstedene? Informasjonen er oppgitt i bestillingen din og på kupongen som du får fra oss. For utleiefirmaer på flyplassen som ikke er lette å finne, er tilleggsinformasjon noen ganger oppgitt på kupongen. Hvor mye koster en enveis tilleggsavgift? Den enveis tilleggsavgiften kan variere avhengig av stedet og utleiefirmaet. Beløpet vil bli vist i bestillingsskjemaet etter at du har valgt en bil fra listen. Kan det utenlandske førerkortet mitt brukes til å bestille en leiebil? Når førerkortet fitt ikke kan leses av utleiefirmaet (kinesisk for eksempel), må du ta med et internasjonalt førerkort i tillegg. Dette internasjonale førerkortet er en oversettelse av det vanlige førerkortet.

Ytterligere alternativer og muligheter

Kan jeg leie et GPS-navigasjonssystem med leiebilen min? Det er ofte mulig å leie et GPS-navigasjonssystem. Vennligst oppgi nødvendige alternativer, blant annet et GPS-navigasjonssystem når du gjør en bestiling. Vi vil gi deg et overslag over kostnadene. De nøyaktige kostnadene vil bli beregnet på hentestedet basert på flere alternativer, og må betales med kredittkort. Er det noen ekstra kostnader som gjelder? Alle prisene våre er i utgangspunktet med alt inkludert. I tilfelle du må betale ekstrakostnader, vil bestillingsavdelingen informere deg på forhånd. Hvis du ikke godtar dette, kan du alltids avbestille bestillingen din omkostninger (min. 48 timer før starten av leieperioden). Hva er kostnadene for en ekstra sjåfør? Prisene for en ekstra sjåfør variere avhengig av stedet. I noen tilfeller er det gratis. I andre tilfeller vil du bli belastet noen euro per dag. Kan jeg leie et bilsete for babyen/barnet mitt med leiebilen? Det er ofte mulig å leie et bilsete for babyen eller barnet ditt. Vennligst oppgi nødvendige alternativer, blant annet et bilsete, når du gjør en bestilling. Vi vil gi deg et overslag over kostnadene. De nøyaktige kostnadene vil bli beregnet på hentestedet basert på de ekstra alternativene, og må betales med kredittkort. Kan jeg leie vinterdekk, skistativ og snødekk med leiebilen min? I noen tilfeller er det mulig. Vennligst oppgi nødvendige alternativer, blant annet vinterdekk, skistativ eller kjettinger når du gjør en bestilling. Vi vil gi deg et overslag over kostnadene. De nøyaktige kostnadene vil bli beregnet på hentestedet basert på flere alternativer, og må betales med kredittkort. Hvordan betaler jeg for valgfrie tillegg? Kostnadene for tillegg på forespørsel er ikke inkludert i prisen og må alltid betales på stedet med kredittkort. Når du gjør bestillingen din, vil vi gi deg et anslag over forventede kostnader for tillegg. Det nøyaktige beløpet vil bli beregnet ved utleiestasjonen, hvor de vil belaste kredittkortet ditt.

Forsikringer

Hvilke forsikringer gjelder for leiebilen min? I de fleste tilfeller er prisene inkludert i ansvarsforsikringen og brannforsikringen. Kollisjonsforsikringen (CDW) og tyveriforsikringen (TP) er som regel også inkludert i prisene våre. Hva tilbyr kollisjonsforsikringen og tyveriforsikringen? Kasko- (CDW) og tyveriforsikring (TP) gjør deg skadefri når det gjelder alle økonomiske krav som oppstår i forbindelse med bilen. I de fleste tilfeller er du ansvarlig for et beløp som tilsvarer den resterende egenandelen. De fleste bilutleiefirmaer tilbyr også en tilleggsforsikring på stedet som innebærer at denne resterende egenandelen reduseres.

For noen land tilbyr vi deg spesielle produkter der du får refundert den egenandelen som bilutleiefirmaet holder tilbake i tilfelle skadetilfelle eller tyveri. Forutsetningen for dette er at du på et senere tidspunkt sender oss både politirapporten og skademeldingen.

Kaskoforsikringen (CDW) dekker imidlertid ingen skader på dekk, vinduer, speil, understell eller tak, samt inni leiebilen eller skade på leiebilnøkkelen.

Tyveriforsikringen (TV) gjelder ikke for gjenstander som du lar ligge igjen i bilen. Denne typen tyveri dekkes muligens av reiseforsikringen din. La aldri gjenstander ligge synlig i bilen, ta dem alltid med deg eller legg dem i bagasjerommet - ellers er det mulig at reiseforsikringen ikke dekker tapet av gjenstandene.
Hva betyr tredjeparts forsikring? Denne forsikringen dekker materielle skader og personskader forårsaket andre (alle andre enn personer enn de som reiser i leiebilen: ikke sjåføren, ikke passasjerene). Dekningen varierer fra land til land eller per delstat (USA). Innenfor EU og mange andre land er dekningen mer enn tilstrekkelig. For land hvor dekningen kan være utilstrekkelig tilbyr utleiefirmaet en ekstra forsikring med en høyere dekning som feks. EP = Utvidet beskyttelse, ALI = Ekstra ansvarsforsikring, LIS = Ansvarsforsikringsupplement. Hvilke andre forsikringer er tilgjengelige? Personlig ulykkesforsikring (PAI) og Personlige effekter-dekning PEC Personlig ulykkesforsikring og personlige effekter-dekning kan forsikres (valgfritt og ikke inkludert) lokalt eller ved hjelp av reiseforsikring Kredittkort: Forsikringer og dekning På grunn av at forsikringer og dekning kan variere avhengig av kredittkortselskapet, ber vi deg om å kontakte det aktuelle selskapet. Du kan også spørre om dekningen bare gjelder hvis transaksjonen eller depositumet belastes til det spesifikke kredittkortet. Hva betyr „Refunderbar egenandel“? Når du forårsaker en skade, er du ansvarlig overfor bilutleiefirmaet, i første omgang med et beløp som tilsvarer egenandelen din. Dette beløpet får du imidlertid senere refundert av oss. Kort sagt: Hvis det skulle oppstå en skade, har du egentlig ingen egenandel, og ulykken medfører til syvende og siste ingen kostnader for deg.

Dette forutsetter imidlertid at du, ved et skadetilfelle, sender oss de riktige dokumentene (kvittering for det beregnede beløpet, politirapport, skademelding osv.).

Har du et spørsmål?

Hvis spørsmålet eller og/eller svaret ditt ikke er oppført, ta kontakt med oss så vil vi hjelpe deg så godt vi kan så snart som mulig.